Talangfull med boll eller en talangfull boll????

Förmiddagen har tillbringats några mil utanför Örebro. Rätttare sagt på Segersjö och årets SM i fälttävlan. Fälttävlan är en anrik idrott där Sverige var som mest dominerande under 50- talet. Tävlingen består av dressyr, banhoppning och fältritt. Hela tävlingen är ett test i hur väl ekipaget, häst och människa, samarbetar. Exempel på detta är lydnad, teknik, uthållighet och hoppstyrka.

Det kvarstår dock två frågor. De för mig ständigt återkommande frågarna gällande ridning: 
vem är viktigast och vem är det egentligen som gör jobbet?

I basket tvingas man ju bland annat samarbeta med en boll. Den relation som uppstår häst och människa emellan, efter år av träning som nästintill gör de två till en, tror jag dock aldrig uppstår mellan boll och människa. 

Som basketspelare har man också möjlighet att kontrollera bollen. Trots att den ibland tycks leva sitt eget liv, framförallt när den befinner sig i vänsterhanden, så måste jag nog erkänna att jag har det fulla ansvaret. Bollens friktion och hårdhet är också något som enkelt kan regleras... En häst är däremot förmodligen något man mer varsamt måste handskas med. Man får ju inte glömma den nog så viktiga aspekten att hästar faktiskt är farliga.

Det allra viktigast och mest krävande arbetet i basket måste med andra ord vara samarbetet lagkamrater emellan. Liksom ridsporten måste basketspelare ta hänsyn till den/de andras känslor och personligheter. Ibland kan någon av de inblandade ha en dålig dag, vilket helt enkelt inte är acceptabelt. Det gäller istället att bita ihop och göra det bästa av situationen, för lagets skull.

Ridning och basket är i slutändan två ganka lika sporter.. Ekipagen ser ganska olika ut, men de är båda upbyggda på reskept och samarbete. Tanken på en hästlös ryttare får mig att skratta, och jag tror ett desarmerat ekipage i ridning är ganksa chanslöst. Men alla rollerna i ett basketlag är också väldigt viktiga. Tolv spelare som alla fyller en extremt viktig roll!

Oj oj oj... Nu är jag helt slut efter att ha funderat så mycket. Tacka vet jag idrott iallafall... I all dess form! Ridning och hundhoppning på förmiddagen. Basket på eftermiddagen. Tjohoo=)


Kommentarer
Postat av: Magnus Stråhle

Vem skrev det här inlägget :)

2009-08-31 @ 11:55:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0