4 dar och 4 nätter!

Inom loppet av fyra dagar har jag fått äran att träna med fyra olika lag!

Dag 1- Norrköping Dolphins
Min gamla modersklubb och laget i mitt hjärta! Jag fostrades av Johan Korken Lind, den gamle gaphalsen. Allt han kan, kan jag=) Nuförtiden coachas laget av Paul Burke. Det var sex dolphinsspelare på träningen och fyra gästspelare. Glädjande nog var en av dom min gamla lagkamrat Ifeanyi Nnamaka. I år är dom ett ungt lag med talanger som Hayet Nefatti och Tanya Massamba.

Träningen bestod av det mesta; teknik, skottövningar, 5-5 och 1-1. Paul verkar vara en bra coach som gav mig några bra råd under träningens gång. Jag uppskattar när människor visar intresse och engagemang i hopp om att hjälpa till och förbättra spelare. Varken jag eller någon annan kommer någonsin bli fullärd! Tempot på övningarna och matchspelet var lägre än jag är van vid men det berodde säkert på att det saknades många spelare, framförallt någon äldre som sätter fart på träningarna.

Dag 2- Solna Vikings
Mitt ex. Solna och jag skildes på ett fint sätt utan några hard feelings. Ibland måste man helt enkelt bara gå skilda vägar. Chansen att jag kommer tillbaks till Sverige och spelar basket är stor, och då skulle Solna mycket väl vara ett alternativ! För det är ju alltid roligt att vinnna=)

Östeuropeisk basket är länge varit dominerande i europamästerskapen och Jurgita har själv en fin meritlista med det Litauiska landslaget. Hon är ytterst välskolad och det känns inspirerande att få ta del av något som hon själv kanske har fått uppleva för flera hundra år sedan. Som nämnt tidigare så hade Solna ett  tugnt pass dagen innan så dagens träning var lugnare. Träningen var välgenomförd och jag fick öva på lite av varje.

Dag 3- 08 stckholm HR
Fryshuset, kreativitetens näste där unga människor skapar musik, dans, film. Och likaså platsen där Härdans innovatiova övningar föds. Efter att ha spelat basket i över tio år är det ganska sällan jag får uppleva "nya" övningar. Men Härdan slutar aldrig överraska! Dagens träning innehöll både rockringar och pilatesboll. Under ledning av Härdan och Viktor Bengtsson hade jag en riktigt rolig träning där jag fick öva mycket teknik och realistiska matchavslut. Bra jobbat!

Landslags- Nina gjorde ett bra jobb i motståndarlaget under 3- 3spelet och deltog en aning i den överrskande vinsten. Stor eloge till hela svarta laget som lyckades vända fyra poängs underläge till 7-4.

Dag 4- Landslagetet
Sedan 15års ålder har jag spelat i landslaget. Jag har varit med hela vägen från kadettlandslag till seniorlandslaget. Och jag har alltid älskat det! Jag har alltid haft väldigt bra vänner i landslaget och Per Källman har med åren blivit en väldigt viktig fadersgestalt för mig under sommarens brist på min egen far. Somrarna har fyllts med läger på läger och jag skulle inte ens kunna föreställa mig en sommar utan landslagsspel..

Nivån idag är högre än någonsin i det svenska damlandslaget! Konkurrensen och motivationen är bättre än på länge och personligen tycker jag verkligen att varje träning ger mig chansen att bli en bättre spelare!

Som sig bör, visade det sig att landslagsträningen tar förstaplatsen. Jag har inte rätten att dömma de andra lagen eftersom jag endast gästtränat ett pass med varje lag och inte på något sätt har tagit del av den "stora bilden". Men alla träningar har varit bra. Den största skillnaden på bra och mindre bra lags träningar och förmodligen tempot. Att alltid springa full fart på vingen och alltid se till att öka farten vid varje riktninghetsförändring, hur tråkig övning det än är. Det är nog det enda tips jag har att ge=)

Grattis herrlandslaget till segern igår!
#10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0